Ett hållbart val avgörs i öppen debatt och inte i strid!

5 januari 2013 | Mikael Palmqvist

Ett hållbart val avgörs i öppen debatt och inte i strid!

Centerpartiets idéprogramsgrupp har arbetat med framtagandet i snart ett år.

Om Centerpartiets ideprogram…

Det har varit en öppen process där alla - innanför och utanför partigränserna - har haft möjlighet att bidra med idéer och förslag.

Många människor och grupper boende i Västerås kommun resp från hela länet Västmanland, har bidragit med både externa, individuella och interna bidrag. Nu är idéprogramsgruppens förslag färdigt och den kommer att skickas över till partistyrelsen som nu tar över förslaget för behandling.

Arbetet har under året involverat över 10 000 personer runt om i Sverige och resulterat i närmare 1 000 förslag som idéprogramsgruppen nu har sammanställt i en rapport.

Förslaget finns nu att läsa i sin helhet på Centerpartiets externa hemsida; www.centerpartiet.seI nästa steg ska partistyrelsen diskutera innehållet och bearbeta texten fram till i mitten av februari. Den 22-24 mars håller partiet en extra partistämma - framtidsstämman. För att fatta beslut om den slutgiltiga texten till det nya idéprogrammet.

Vi får absolut inte börja etikettikera det kommande nya ideprogrammet, och antyda att det endast representerar och inkluderar en speciell kategori av Centerväljare. Det är precis tvärtom! Inkluderande och framarbetat i en politisk historiskt öppen process.

Annie Lööfs tidigare ord om att ”det handlar inte om höger eller vänster, utan om att i stället gå framåt och uppåt” sammanfattar på ett bra sätt den kommande färdriktningen.Processen visar att Centerpartiet just nu är det mest spännande, relevanta och moderna partiet i svensk politik

.Centerpartiet utvecklar en modern, tydlig och attraktiv politik som bygger på grund-läggande värderingar om descentralism,liberalism,och om att bygga ett mer hållbart samhälle.Landsbygdsfrågor, miljöfrågor, civilsamhällets utvecklingskraft m.m tar stor plats i ideprogramgruppens sammanställning.

Ett idéprogram ger inga färdiga svar på aktuella samhällsfrågor. Inte heller någon form av lista med snabba lösningar.Det kan istället liknas med en kompass som är med och underlättar, för att fatta beslut i riktning mot det samhälle vi vill ha.Vänsterpartiet har t.ex i sitt visionsprogram inskrivet att de flesta företag ska förstatligas, Socialdemokraterna skriver att monarkin ska avskaffas o.s.v Men att driva dessa frågor i enskilda förslag och vardagspolitik är någonting helt annat!

Att vi i Centerpartiet vill ha frihet för alla enskilda individer så långt det är möjligt och utan undantag innebär ju också en vision om att alla människor ska kunna röra sig fritt mellan olika länder, kalla det gärna fri invandring, men det är grundläggande centerpolitik. - En vision som ca 10000 personer inom och utanför partiet varit med och tagit fram!

Jobbet med att formulera sakpolitik inför Centerpartiets ordinarie partistämma i Karlstad senare i år tar sin utgångspunkt ifrån framtidsstämmans ställningstaganden. På partistämman i Karlstad finslipas och konkretiseras den politik som Centerpartiet ska driva inför valet 2014. Det konkreta partiprogrammet tar där vidare form…

I Västerås kommunfullmäktige framförs minst en motion (förslag) av Centerpartiet Västerås, och många är nu nyfikna på C:s politik och vill gärna vara med i en eller annan form.Medlemsantalet i Centerpartiet Västerås ökar just nu!

Vi i Centerpartiet fortsätter vara den mest ”öppna och inlyssnande politiska kraften” i Västerås och i dagens samhälle.Det är vi i C som står för en descentraliserad lokalt förankrad politik som gäller för alla invånare och besökare i hela kommunen Västerås. Här är vi klart tydligast och mest konsekventa i Västeråspolitiken. Ett hållbart val helt enkelt med C! Ideprogramförslaget kommer vara med som underlag, grund och visionstanke vid våra kommande lokala verksamhetsplaneringar. Lite om Centerpartiets nuvarande grundide!

-”Alla människors lika värde och rättigheter är grunden för Centerpartiets politik.Var och en ska kunna växa och ha möjlighet att förverkliga sina drömmar. Ansvar för varandra och för naturens ekosystem ska vara vägledande när samhället formas”. För Centerpartiet är det också viktigt att förutsättningarna för att bo och leva är lika i hela landet. För Västerås del gäller det i hela kommunen! Det här är vi unika som parti att framhålla. Inga men eller kanske! Välfärdspolitik i vardagen för alla.