Idéprogrammet Centerns vision!

7 januari 2013 | Mikael Palmqvist

Idéprogrammet Centerns vision

På bild, Vicki Skure Eriksson, Lars Kallsäby och "Micke" Palmqvist-Centerpartiet i Västerås laddar upp för hållbara lösningar...

Centerpartiets idéprogramgrupp har arbetat med framtagandet i snart ett år.

Det har varit en öppen process där alla – innanför och utanför partigränserna – har haft möjlighet att bidra med idéer och förslag.

Många människor och grupper boende i Västerås kommun och från hela länet Västmanland, har bidragit med både externa, individuella och interna bidrag. Nu är idéprogram-gruppens förslag färdigt och den kommer att skickas över till partistyrelsen som därmed tar över förslaget för behandling. Arbetet har under året involverat över 10 000 personer runt om i Sverige och resulterat i närmare 1 000 förslag som idéprogramsgruppen har sammanställt i en rapport. Förslaget finns att läsa i sin helhet på Centerpartiets externa hemsida; www.centerpartiet.se

I nästa steg ska partistyrelsen diskutera innehållet och bearbeta texten fram till i mitten av februari. Den 22–24 mars håller partiet en extra partistämma – framtidsstämman. För att fatta beslut om den slutgiltiga texten till det nya idéprogrammet.

Vi får absolut inte börja etikettera det kommande nya ideprogrammet, och antyda att det endast representerar och inkluderar en speciell kategori av centerväljare. Det är precis tvärtom! Inkluderande och framarbetat i en politisk historiskt öppen process.

Annie Lööfs tidigare ord om att ”det handlar inte om höger eller vänster, utan om att i stället gå framåt och uppåt” sammanfattar på ett bra sätt den kommande färdriktningen.

Processen visar att Centerpartiet just nu är det mest spännande,relevanta och moderna partiet i svensk politik.Centerpartiet utvecklar en modern, tydlig och attraktiv politik som bygger på grundläggande värderingar om decentralism, liberalism, och om att bygga ett mer hållbart samhälle.Landsbygdsfrågor, miljöfrågor och civilsamhällets utvecklingskraft tar stor plats i idé-programgruppens sammanställning.

Ett idéprogram ger inga färdiga svar på aktuella samhällsfrågor. Inte heller någon form av lista med snabba lösningar.

Det kan i stället liknas med en kompass som är med och underlättar, för att fatta beslut i riktning mot det samhälle vi vill ha.Vänsterpartiet har till exempel i sitt visions- program inskrivet att de flesta företag ska förstatligas. Socialdemokraterna skriver att monarkin ska avskaffas och så vidare. Men att driva dessa frågor i enskilda förslag och vardagspolitik är någonting helt annat.

Att vi i Centerpartiet vill ha frihet för alla enskilda individer så långt det är möjligt och utan undantag innebär ju också en vision om att alla människor ska kunna röra sig fritt mellan olika länder, kalla det gärna fri invandring, men det är grundläggande center-politik.

En vision som runt 10 000 personer inom och utanför partiet varit med och tagit fram.Jobbet med att formulera sakpolitik inför Center-partiets ordinarie partistämma i Karlstad senare i år tar sin utgångspunkt i framtidsstämmans ställningstaganden. På partistämman i Karlstad finslipas och konkretiseras den politik som Centerpartiet ska driva inför valet 2014. Det konkreta partiprogrammet tar där vidare form.

Centerpartiets nuvarande grundidé beskrivs på följande sätt: ”Alla människors lika värde och rättigheter är grunden för Centerpartiets politik. Var och en ska kunna växa och ha möjlighet att förverkliga sina drömmar. Ansvar för varandra och för naturens ekosystem ska vara vägledande när samhället formas”.

För Centerpartiet är det också viktigt att förutsättningarna för att bo och leva är lika i hela landet. För Västerås del gäller det i hela kommunen. Det här är vi unika som parti att framhålla. Inga men eller kanske! Välfärdspolitik i vardagen för alla.